Melkefri is med mango, chia og gurkemeie – vegan, sukkerfri og kjempegod på smak

Melkefri is med mango og chiafrø
Melkefri is med mango, chia og gurkemeie - en vegan, sukkerfri og kjempegod iskald nytelse
Melkefri is med mango, chia og gurkemeie – vegan, sukkerfri og kjempegod nytelse.
Har du lyst på en ispinne som bidrar med nydelige smaker, gode byggeklosser til kroppen og samtidig sikrer deg et stabilt blodsukker? Ja da lager du denne superenkle ispinnen på 1-2-3! Isen er vegan og også fri for laktose. Dette er en is som også faller i smak hos de aller minste, og siden den er laktosefri passer den utmerket til de som ikke tåler, eller ønsker, melk.Sikre deg næringsrike chiafrø

To skjeer med chiafrø har et kalsiuminnhold som tilsvarer flere glass melk, mer omega-3 enn laksefilet og 30 prosent flere antioksidanter enn blåbær.

De små superfrøene kan brukes til mye mer enn spirer. Mange bruker chiafrø som en kald grøt, som egner seg godt som frokost. Du lar bare chiafrøene trekke i kald melk i minimum 20 minutter (eller over natta) i kjøleskapet, og så spiser du grøten eller chiapuddingen med frisk frukt.

Du kan også tilsette chiafrø i hjemmebakte rundstykker og brød, i kaker eller pannekaker, i smoothie eller du kan bruke dem som topping på Yokos vanilje, pasta eller salat.

Dette trenger du for å lage melkefri is med mango, chia og gurkemeie:

Slik gjør du for å lage melkefri is med mango, chia og gurkemeie:

  1. Rør chiafrøene inn i den plantebaserte drikken og la det svelle i minst 15-20 minutter.
  2. Rens mangoen og kjør halvparten til puré med en stavmikser.
  3. Rør gurkemeien inn i mangopureen.
  4. Ha mangopureen og chiapuddingen i ispinneformen slik at disse blir to adskilte lag, eller du kan røre det sammen til en mangochiarøre. Sett formen i fryseboksen til ispinnene fryser. Det tar omkring 4 timer.

Prøv også disse oppskriftene når du har lyst på noe godt: